Atlas ging aan de slag en introduceerde het nieuwe automerk Lightyear. De auto onderscheidt zich van andere elektrische auto’s door zijn grote actieradius, lage energieverbruik en de capaciteit om zelf energie op te wekken. “Bovendien krijgt ie echt een gelikt design”, vertelt Biewenga. “Zo’n auto bestaat nu nog niet. Er zijn maar twee start-ups ter wereld die eraan willen beginnen en daar zijn wij er een van.”
Lightyear groeide in twee jaar tijd naar bijna honderdvijftig werknemers. Er zijn al 80 exemplaren van de Lightyear One besteld, waaronder twintig door Leaseplan.
Duurzaamheidsgedachte
Het bedrijf, dat begin dit jaar nog twee prestigieuze Automotive Innovation Awards won, wil vanuit de duurzaamheidsgedachte een grote impact maken op de wereld. De zonneauto kan 10.000 kilometer per jaar rijden op zelfopgewekte gratis zonne-energie. Voor additionele kilometers moet hij via het elektriciteitsnet worden opgeladen. Uitgaande van 30.000 gereden kilometers per jaar is de zonneauto een factor vier duurzamer dan een ‘gewone’ elektrische auto.
Vernieuwing in de keten
Lightyear heeft externe partijen in de keten nodig om tot deze baanbrekende innovatie te komen. Biewenga: “We denken vernieuwend en gaan verder dan de standaarden in de automotive industrie. Onze auto heeft bijvoorbeeld geen aandrijfas nodig. Dat biedt veel nieuwe kansen in het ontwerp, maar leidt in eerste instantie tot veel vragen en verwarring bij onze leveranciers. We lossen deze bezwaren op en hopen dat onze leveranciers de vernieuwende concepten, die ontwikkeld worden voor Lightyear, doorzetten in de supply chain om zo op grotere schaal verduurzaming te realiseren.”
Meerwaarde OPZuid-subsidie
In het traject dat Lightyear sinds 2016 heeft doorlopen, is financiering altijd een uitdaging geweest. “Ik ben ervan overtuigd dat je grote impact kan maken met grote stappen. Het advies van financiers is vaak kleine stappen te maken. Om de wereld te veranderen, moet er echter een partij zijn die wel grote stappen maakt en dat zijn wij,” aldus Biewenga.
Publieke middelen waren noodzakelijk om de innovatie van de grond te krijgen. Het verkrijgen van de OPZuid-subsidie was een eerste mijlpaal voor Lightyear omdat het idee hiermee door een externe partij werd gevalideerd. De noodzakelijke private bijdrage kwam van aanbetalingen en investeerders.